Voorbeelden van projecten, gecoordineerd of begeleid door Barbara

In onderstaande voorbeelden kun je zien wat Barbara zoal als projecten heeft aangeboden en verzorgd. Haar kennis en creativiteit heeft zij op veel manieren mogen inzetten, wat tot mooie ervaringen heeft geleid.

Sessies Creatieve Therapie

Creatief werken voor volwassenen. In de natuur.

- Natuursessies: Wil je leren meer te genieten van je leefomgeving en in je eigen kracht, je natuur, leren staan? Dan gaan we samen op stap in de natuur. En gebruiken deze inspiratiebron om met jouw proces aan de slag te gaan.

Andere type sessies:
- Kalendersessies, maak je eigen kalender waarbij je proces in een jaar goed zichtbaar is.
- Kaartensessies, maak je eigen inspiratiekaarten die je kunt inzetten, wanneer je tijd neemt voor je proces.
- Zelfhulpboeksessies, creeer je eigen zelf-hulp-boek waarin je je ontwikkelingen verwerkt tot een eigen boek.

Natuursessies

Natuursessies

Natuursessies
Hvdw

Huiskamer van de wijk

Hvdw
Hvdw
Hvdw
Hvdw
Hvdw
Hvdw
Hvdw
Hvdw
Hvdw
Hvdw
Hvdw
Hvdw
Huiskamer van de wijk

In de Saffier. Ondersteuning Huiskamer van de wijk Hoograven.

De Droomvrouwroute

crowdfunding tot verwezenlijking van pelgrimsroute

Als De Droomvrouw zorgde ik voor het verwezenlijken van mijn eigen droom als die van anderen. Ik reiste door Europa om de route te claimen en een nieuwe pelgrimstocht neer te zetten. In samenwerking met andere dromers, zoals ik, is deze route totstand gekomen en kan nu worden gevolgd via Instagram en Facebook. #dedroomvrouwroute

De Droomvrouwroute

Artshake

Artshake

Artshake
Artshake
Artshake
Artshake
Artshake
Artshake
Artshake
Artshake
Artshake
Artshake

In samenwerking met Linda Rosink, van Kopa, hebben we het project Artshake uitgevoerd in de Saffier, Utrecht. Drie kunstenaar hebben ieder zes weken in de Saffier gewoond om voor de nieuwe en oude bewoners een kunstwerk te maken en activiteiten te organiseren. Linda en ik zorgden naast de organisatie en coordinatie, ook voor het educatieve gedeelte van het project. De eindresultaten van de kunstenaars zijn te vinden in de Saffier.

De tien mislukkingen (individueel of per groep)

Heb je een fotocamera, maar weet je niet wat je er nu eigenlijk mee kunt? Of wil je graag wat meer over fotografie te weten komen in een korte workshop? Ik help je door de basis van de fotografie uit te leggen en samen de belangrijkste knopjes van je camera uit te zoeken. We analyseren de foto's en gaan daarna zelf aan de slag.

Artshake

Camerakennis

Artshake
Artshake

Artshake

Artshake
Artshake
Artshake
Artshake
Artshake
Artshake
Artshake
Artshake
Artshake

In samenwerking met Linda Rosink, van Kopa, heb ik het project Artshake ontworpen en in 2013 de pilot uitgevoerd. Sofie van der Linden uit Belgie is voor ons vier weken in Leidsche Rijn komen wonen om voor de wijk een kunstwerk te maken. Linda en ik zorgden naast de organisatie en coordinatie, ook voor het educatieve gedeelte van het project. Het eindresultaat van Sofie is te vinden in Wijkbureau Leidsche Rijn. Daarnaast staan er door kinderen gemaakte bordjes in Leidsche Rijn verspreid.

Dit project is mogelijk dankzij het Leefbaarheidsbudget, KfHeinfonds, de Jazzsingel en Klimroos.

Camera Obscura

In deze cursus leren de kinderen de basistechnieken van fotografie. We maken samen een donkere kamer, een fotogram, onze eigen pinhole fotocamera en natuurlijk hele bijzondere afdrukken. We sluiten af met een expositie van onze best gelukte foto's. Daarnaast ben ik van plan om dit project uit te breiden, door ook levensgrote Camera Obscura's met de kinderen te maken.

Camera Obscura

Camera Obscura

Camera Obscura
Camera Obscura
Camera Obscura
Camera Obscura
Camera Obscura
Camera Obscura
Camera Obscura
Camera Obscura
Camera Obscura

Morgen deed ik het zo

Morgen deed ik het zo

Voor Artists in Creative Education ontwikkelde ik een project rond het thema spijt. Het is een installatie waarin ik mijn gedachten laat gaan over hoe de mens op allerlei manieren omgaat met spijt. Kinderen van groep 5 tot en met 8 van basisschool Het Kompas onderzochten, onder mijn begeleiding en met behulp van bewoners uit verzorgingstehuizen Randmeer en Weideheem in Harderwijk, dit thema. Morgen deed ik het zo is opgenomen in een gids, bedoeld voor Europeese kunstenaars die graag met kinderen willen leren werken. http://www.artistsincreativeeducation.com/

Hier ben ik! Ik kom eraan!

De kinderen van groep 8 bereiden zich voor op hun eerste schooldag van de Middelbare school. Ze gaan filosoferen en maken een storyboard van een worst-case-scenario. In hun zelfgemaakte eerste-indruk-outfit spelen de kinderen in groepjes hun worst-case-scenario uit op stopmotionfilm. De resultaten worden tijdens een eindpresentatie vertoond. Deze beelden komen uit Basisschool de Dubbeldekker in Almere en Buiten Wittevrouwen in Utrecht.

Hier ben ik! Ik kom eraan!

Hier ben ik! Ik kom eraan!

Hier ben ik! Ik kom eraan!!
Hier ben ik! Ik kom eraan!
Hier ben ik! Ik kom eraan!
Hier ben ik! Ik kom eraan!
Hier ben ik! Ik kom eraan!
Hier ben ik! Ik kom eraan!
Hier ben ik! Ik kom eraan!

Je bent je eigen engerd

Je bent je eigen engerd

Naast de coordinatie van het festival Sleutel van het Fort, zorgde ik voor een workshop bij Fort aan de Klop, Utrecht. Kinderen maken een Engerd. Die ene, waarvan je zijn aanwezigheid voelt, maar die je nooit echt te zien krijgt. Hoe ziet de Engerd er eigenlijk uit? Kinderen maakten met verschillende materialen fysieke engerds. Vervolgens namen ze de engerd mee in een donkere ruimte om de schaduw en het geluid van deze engerds te vangen op film.

Denkbeeldig Vriendje

De kunstenaar komt langs op school om over brieven te vertellen. Toevallig heeft zij net een zelfde brief gekregen als de kinderen, zonder afzender en met hetzelfde 'groetjes' aan het eind. Wie zou die geheimzinnige afzender kunnen zijn? De kinderen tekenen hoe de schrijver van de brief eruit zou kunnen zien. Na enige tijd ontvangen de kinderen opnieuw een brief... maar wordt dan duidelijk wie hun denkbeeldige vriend is?

denkbeeldig vriendje

Denkbeeldig Vriendje

denkbeeldig vriendje
denkbeeldig vriendje
denkbeeldig vriendje
denkbeeldig vriendje
denkbeeldig vriendje
denkbeeldig vriendje
wegwijs

Wegwijs

wegwijs
Wegwijs

Bij het opgroeien in een wijk is het belangrijk om de buurt rondom school goed te kennen. Vooral in de groeiende wijk Leidsche Rijn zijn veel mensen nogal wel eens de weg kwijt. Straten verplaatsen en veranderen regelmatig. Om zich bewust te worden van eigen locatie en positie in de wijk en die van anderen, schilderen de kinderen hun beste eigenschap op houten bordjes. De bordjes worden geplaatst voor de huizen van de kinderen, zodat een verdwaalde wijkbewoner altijd bij de kinderen terecht kan. Dit werk is te zien geweest in Het Gebouw van Beyond, maar ook dankzij Doenja Dienstverlening in Leidsche Rijn.